Redesign  gemeente  Rotterdam 
Voor de gemeente Rotterdam ben ik aan de slag gegaan met het maken van een redesign. Het doel was om de pagina visueel aantrekkelijker en overzichtelijker te maken. De lezer moet meteen zien waar de betreffende pagina over gaat en wat hij/zij hieraan kan hebben. Ik heb hier in mijn eerste jaar van mijn studie aangewerkt (kwartaal 4)
Mijn voornaamste rol
- UX design
- Researcher

Wat heb ik geleerd
- Eigen project plannen
- Nieuwe methodes geprobeerd en geleerd
- Wireframes maken
- Visueel structureren en vormgeven


De uitdaging / huidige en gewenste situatie

‘Hoe kunnen we met meer visuals en minder tekst de online dienstverlening interessanter maken en meer overzicht creëren?’ Dit is de vraag die ik met dit project probeer te beantwoorden.

Je kunt bij gemeente Rotterdam informatie vinden over diensten & producten en deze direct online regelen, aanvragen of bekijken. Denk hierbij aan het regelen van aktes, parkeerkaarten aanvragen, grofvuil etc. Tijdens dit project heb ik mij gefocust op één pagina, namelijk de parkeervergunningen pagina.
Uit gesprekken en testen met de doelgroep bleek dat het probleem wat zij nu ervaren vooral zit in de layout van de pagina. De layout beïnvloedt de online ervaring negatief. Dit werd niet alleen door minder digitaal vaardigen zo beleefd, maar ook door meer digitaal vaardige respondenten.

In de gewenste situatie zou ik dit anders willen zien natuurlijk. In die ideale situatie is er overzicht en kunnen de gebruikers meteen zien wat zij kunnen verwachten van de pagina. Dit doel probeer ik te bereiken door visueel en gestructureerd te werken.
Onderzoek

Om mijn eerste individuele project goed van start te laten gaan ben ik begonnen met het doen van deskresearch. Hierbij ben ik de gemeente Rotterdam site gaan analyseren, ik ben op zoek gegaan naar manieren om het online loket te verbeteren. Al snel kwam ik op pagina’s die ver verstopt zaten in de site. Eén daarvan was de pagina waar je parkeervergunning aan kunt vragen. Op deze maar ook andere pagina’s viel het mij op dat het veel tekst is en meestel weinig tot geen visuele ondersteuning. Ik besloot mij te richten op de combinatie van beeld en tekst op de parkeervergunningen pagina.

Om dichter bij de doelgroep te komen heb ik interviews afgenomen met verschillende mensen/doelgroep. De inzichten van deze interviews bevestigde mijn aannamens over het gebrek aan overzicht en visuele aspecten.

Naast het afnemen van interviews heb ik diverse methodes gebruikt om dichter bij het probleem en de doelgroep te komen. Ik ben aan de slag gegaan met case study en observeren. Bij het observeren ben ik doorgegaan met de informatie die ik uit de interviews heb gehaald. Zo heb ik de respondenten een aantal opdrachten uit laten voeren en geobserveerd of dit soepel verloopt. Om mijn onderzoek fase af te sluiten heb ik een case study gedaan/gemaakt.

Design principles

Doelgroep pijnpunten

Toen ik begon met dit project was alles vrij vaag voor mij, maar door het proces heen ben ik mij gaan focussen op mensen die minder digitaal vaardig zijn. Een van de grootste pijnpunten van de doelgroep was dat er een soort informatie overload error ontstond. Dus ze zien heel veel tekst en weten niet direct de bruikbare informatie uit te filteren. Dit resulteerde erin dat ze uiteindelijk geen parkeervergunning aanvragen of de vragen die ze hadden onbeantwoord blijven. (slechte service online, niet bereikbaar!)
Schetsen & Wireframes
In Figma ben ik begonnen aan het maken van schetsen. Hier zie je een paar voorbeelden met annotaties erbij. Er begint als iets meer leven in de te komen bij de wireframes. Later heb ik de eerste schetsen langzaam ontwikkeld tot meerdere wireframes. 
Eindproduct
Een overzichtelijk, frisse en visuele look. Dat heb ik geprobeerd te creëren met mijn redesign van de parkeervergunning pagina.
Er is gebruik gemaakt van vlakverdeling en iconen. Dit moet ervoor zorgen dat de informatie beter wordt overgebracht en dat de vergunningen zo duidelijker en ook fijner worden uitgelegd aan de gebruiker.
Een van de belangrijkste inzichten was dat er zoveel gezocht moest worden. Ik heb ervoor gezorgd dat de informatie anders gestructureerd is en zo makkelijker te vinden is. Met een keer scrollen door de pagina krijg je al een goed beeld van de informatie die je kunt verwachten.

You may also like

Back to Top