Unspiked
Rol - Onderzoeker, UI design, Graphic design
Een website en VR experience die aandacht vragen voor het veel voorkomende fenomeen drogeren/spiking. Een situatie die vraagt naar verbetering.

Ontwerpvraag
De gemeente Rotterdam heeft mij en een team ontwerpers uitgedaagd om zich te buigen over een hedendaags probleem. Wij kwamen voor de uitdaging om een digitale ontwerpoplossing te bedenken die inzicht geeft in sociaal onveilige situaties die zich in de (stedelijke) samenleving voordoen. Onze ontwerpgave klinkt als volgt. “Hoe kunnen we ongewenste intoxicatie onder de aandacht brengen, bij uitgaande jong volwassenen om zo het uitgaansleven in Rotterdam veiliger te maken?”
De gemeente Rotterdam heeft mij en een team ontwerpers uitgedaagd om zich te buigen over een hedendaags probleem. Wij kwamen voor de uitdaging om een digitale ontwerpoplossing te bedenken die inzicht geeft in sociaal onveilige situaties die zich in de (stedelijke) samenleving voordoen. Onze ontwerpgave klinkt als volgt. “Hoe kunnen we ongewenste intoxicatie onder de aandacht brengen, bij uitgaande jong volwassenen om zo het uitgaansleven in Rotterdam veiliger te maken?”
Ontdekken
Tijdens de ontdekkingsfase zijn we als team erop uit gegaan om op diverse manieren inzichten te vinden over onze doelgroep en stakeholders. Onderzoek is een deel van het proces waar ik mij graag over buig. Het geeft mij het gevoel dat de later volgende fases zoals design goed onderbouwd kunnen worden. Een groot aantal slachtoffers door drogeren, een probleem van deze tijd. Iets wat voornamelijk plaats vind tijdens feestelijke momenten zoals festivals of uitgaan. Het is een onderwerp wat mijzelf erg aangaat. Wij hebben hier onderzoek naar gedaan door middel van deskresearch, diepte interviews slachtoffers, fieldresearch. Hierin werd ik verrast door het aantal respondenten die te maken hebben gehad met drogeren.
Tijdens de ontdekkingsfase zijn we als team erop uit gegaan om op diverse manieren inzichten te vinden over onze doelgroep en stakeholders. Onderzoek is een deel van het proces waar ik mij graag over buig. Het geeft mij het gevoel dat de later volgende fases zoals design goed onderbouwd kunnen worden. Een groot aantal slachtoffers door drogeren, een probleem van deze tijd. Iets wat voornamelijk plaats vind tijdens feestelijke momenten zoals festivals of uitgaan. Het is een onderwerp wat mijzelf erg aangaat. Wij hebben hier onderzoek naar gedaan door middel van deskresearch, diepte interviews slachtoffers, fieldresearch. Hierin werd ik verrast door het aantal respondenten die te maken hebben gehad met drogeren.
Ontwikkelen
Onderzoeksinzichten, vele alarmerende nieuwsberichten, slachtoffers die aandacht/hulp vroegen social media en weinig tot geen aandacht vanuit hulpdiensten. Genoeg aanleiding voor ons om tot ideeën te komen. Om met ideeën voor concepten te komen, gebruikten we meerdere technieken zoals 101 ideeen, negatieve brainstorming en brainwriting. Om tot een definitief en verantwoord concept te komen had ik voorgesteld om de prefer matrix in te zetten. Door verschillende pijlers en contexten in te beelden filter je het concept het wat zo het best past bij je ontwerpopgave.
Onderzoeksinzichten, vele alarmerende nieuwsberichten, slachtoffers die aandacht/hulp vroegen social media en weinig tot geen aandacht vanuit hulpdiensten. Genoeg aanleiding voor ons om tot ideeën te komen. Om met ideeën voor concepten te komen, gebruikten we meerdere technieken zoals 101 ideeen, negatieve brainstorming en brainwriting. Om tot een definitief en verantwoord concept te komen had ik voorgesteld om de prefer matrix in te zetten. Door verschillende pijlers en contexten in te beelden filter je het concept het wat zo het best past bij je ontwerpopgave.
Resultaat
In de laatst sprint heb ik mij voornamelijk bezig gehouden met de vormgeving van UNSPIKED. Een campagne concept waarbij er container geplaatst in uitgaansgebieden de locatie is voor een VR experience. Dit wordt ondersteund door een website (ontworpen in Figma) die de vele gevallen onder de aandacht brengt en tegelijkertijd ook hulp biedt voor slachtoffers of potentiële slachtoffers.
Mijn taak binnen dit allen lag bij het webdesign en de branding rondom de campagne. Tijdens onze eindexpositie hebben wij de kans gekregen ons concept voor te leggen aan onze doelgroep. Dit hebben wij gedaan aan de hand van posters, een prototype van container op schaal en een real life VR experience met sensory belt die de ervaring van spiking nabootst.
In de laatst sprint heb ik mij voornamelijk bezig gehouden met de vormgeving van UNSPIKED. Een campagne concept waarbij er container geplaatst in uitgaansgebieden de locatie is voor een VR experience. Dit wordt ondersteund door een website (ontworpen in Figma) die de vele gevallen onder de aandacht brengt en tegelijkertijd ook hulp biedt voor slachtoffers of potentiële slachtoffers.
Mijn taak binnen dit allen lag bij het webdesign en de branding rondom de campagne. Tijdens onze eindexpositie hebben wij de kans gekregen ons concept voor te leggen aan onze doelgroep. Dit hebben wij gedaan aan de hand van posters, een prototype van container op schaal en een real life VR experience met sensory belt die de ervaring van spiking nabootst.

Reflectie
Ik ben zeer tevreden met het eindresultaat. Te enthousiast en teveel willen, meedenken met de gebruiker maar niet de aftermath, een mooi vervolg voor het project. Op vlak van samenwerking geleerd, Hiernaast heb ik mijzelf trots kunnen maken doordat wij voor de verandering een keer een ander medium hebben gebruikt als uitwerking, namelijk de VR, een installatie. Het ontwerpen en bedenken van een experience trok mij al langere tijd en ik ben blij met deze nieuwe ervaring. Het vormt een antwoord op de ontwerpvraag. Ik heb nieuwe dingen over mijzelf kunnen leren. Zo dacht ik altijd dat ik makkelijk en prima kon communiceren over mij proces en bezigheden, juist dit ging niet altijd soepel dit kwartaal. Dit project en mijn teamgenoten hebben mij dus meegegeven dat ik hier bewuster mee bezig moet zijn.
Ik ben zeer tevreden met het eindresultaat. Te enthousiast en teveel willen, meedenken met de gebruiker maar niet de aftermath, een mooi vervolg voor het project. Op vlak van samenwerking geleerd, Hiernaast heb ik mijzelf trots kunnen maken doordat wij voor de verandering een keer een ander medium hebben gebruikt als uitwerking, namelijk de VR, een installatie. Het ontwerpen en bedenken van een experience trok mij al langere tijd en ik ben blij met deze nieuwe ervaring. Het vormt een antwoord op de ontwerpvraag. Ik heb nieuwe dingen over mijzelf kunnen leren. Zo dacht ik altijd dat ik makkelijk en prima kon communiceren over mij proces en bezigheden, juist dit ging niet altijd soepel dit kwartaal. Dit project en mijn teamgenoten hebben mij dus meegegeven dat ik hier bewuster mee bezig moet zijn.